Vereniging Maarten Tromp

Najaarsbijeenkomst 2011

Donderdag 13 oktober

Foto's van de najaarsbijeenkomst

De Najaarsbijeenkomst van de vereniging Maarten Tromp.

Op donderdag 13 oktober vond de traditionele herfstbijeenkomst van de vereniging Maarten Tromp weer plaats. Deze keer niet met een excursie naar een museum of bezienswaardigheid, maar met een gezellige boottocht vanuit Spijkenisse rond IJsselmonde via Rotterdam. In Spijkenisse is het perfect parkeren en nog wel vlak voor de boot. Op de uitnodiging stond dat we konden inschepen van 14:00 tot 15:00 uur. Het was nog maar net half drie toen bij telling bleek dat alle 56 deelnemers al aan boord waren, zodat de kapitein besloot om te vertrekken. Na een belabberde woensdag wat het weer betreft, was het nu schitterend weer voor zo’n boottocht, met volop zon en zelfs een temperatuur waarbij het op dek behaaglijk was. Op de Oude Maas troffen we volop scheepvaart, zowel imposante oplopers als zeegaande tegenliggers. Kort na vertrek hield de voorzitter nog een kleine toespraak, waarbij hij alle 56 deelnemers van harte welkom heette. Omdat men voor deze boottocht ook introducés mocht meenemen, hadden daar gelukkig een aantal dames en heren gebruik van gemaakt en uiteraard werden ook die welkom geheten op deze mooie middag. Er was een  bijzonder welkom voor onze oudste leden, de heren van de Berg en van Beveren, waarna de leden van de evenementencommissie alvast werden bedankt voor hun werk om deze boottocht te organiseren. Langs de oevers zagen we bekende plaatsen zoals op beide oevers de overblijfselen van de Barendrechtse Brug , de inlaat van de drinkwater opslag van de Berenplaat, de kruising met Het Spui en Oud Beyerland in de verte. Langs Dordrecht en via de Noord langs de sloperijen van Hendrik Ido Ambacht naar de skyline van Rotterdam. Een toen we trek kregen stond het stamppot buffet klaar, met ballen en speklappen. Zo voeren we langs de oude scheepswerf van Wilton. De voorzitter wees nog even op het hefschip Svanen die afgemeerd ligt aan de kade bij Mammoet, waar het schip gereed gemaakt wordt voor een volgend windmolen project in Denemarken.  Langs de steigers van de Nieuwe Matex bij Vlaardingen bakboord uit de Oude Maas op, richting Botlek Brug en Spijkenisse Brug stuurboord uit naar de thuis haven van ms. Fortuna, de haven van Spijkenisse, waar we omstreeks 19:30 arriveerden.

Dank zij de voortreffelijke bediening en het veilig varen, de kok en het mooie weer had iedereen een mooie en gezellige boottocht gehad. Ik heb zelfs iemand bij terugkomst horen zeggen: “Ik heb zo genoten, het lijkt wel of ik 3 weken ben weggeweest” . Een mooier compliment voor de organisatie is toch eigenlijk niet mogelijk.                                          De redactie.

=======================================================================================

Geachte leden,

Een hele goede schoolvriend van mij, Pieter Taselaar, een echte Bourgondiër en zeer bekende wijnkenner zei: “Het leven is te kort om goedkope wijn te drinken”. Hij blies z’n laatste adem uit op z’n 50-ste. Ik zou hardop willen zeggen: “Het leven is te kort om leuke dingen uit te stellen”. Verleden jaar hebben we een leuke reünie gehad, boottocht en een bezoek aan het s.s. “Rotterdam”, daarna heerlijk gegeten enz. Veel van onze leden lieten merken om zo iets weer te doen, die centrales en kassen zijn we nu wel zat.

De activiteitencommissie heeft het volgende programma in voorbereiding:

-   14.00 - 15.00 uur inschepen op het m.s.”Fortuna” met 2 x koffie/thee, 1 x appelpunt met slagroom

-   15.00 uur vaartocht van 4.5 uur rond het eiland van IJsselmonde, door de Rotterdamse haven naar Kinderdijk en via Dordrecht terug naar Spijkenisse

-   Inbegrepen zijn 5 consumptiebonnen p/p

-   18.00 uur aanvang van het Stamppottenbuffet

-   19.00 uur IJsdessert (uitgeserveerd)

-   19.30 uur aankomst Spijkenisse

-   19.30 - 20.30 ontschepen

Namens de activiteitencommissie, Jan Maarleveld en Wout Krispijn (a.i.)