Vereniging Maarten Tromp 

 

  Nieuws Fotogalerij Wetenswaard De Vereniging  
Hoofdpagina

 

Afgelopen 14e oktober was het weer zover.
Onze najaarsbijeenkomst, deze keer is er gekozen voor een bezoek aan het sleepvaartmuseum in Maassluis.
het museum heeft bovendien de stoomsleepboot Furie bijna voor de achterdeur liggen, en een bezoek hieraan is de moeite zeker waard.
Ik heb aan boord van de Furie wat foto's gemaakt en verder een aantal foto's van internet gehaald om op deze wijze een impressie te geven van ons bezoek.
Helaas mocht er in het museum niet gefotografeerd worden.
De foto's in Hotel De Beer zijn door Wout Krispijn genomen.

Groet Cor van der Schoor
 

Foto-impressie van een geslaagde najaarsbijeenkomst

 

De ‘Furie’ ‘has come a long way’, zoals men in het Engels zegt. Haar levensloop begon in 1916 bij de ‘Scheepswerven v.h. Gebr. G & H. Bodewes’, gevestigd te Martenshoek in de provincie Groningen. Ze was een open brugsleepboot met één mast en de werf bouwde haar op eigen risico. Men mikte eigenlijk op de Duitse markt, maar middenin de Eerste Wereldoorlog betekende dit een uitvoerverbod. De sleper lag daarom ruim één jaar voor de kant als ‘Bodewes VI’. In 1918 werd ze uiteindelijk verkocht aan de papierproducent ‘Holmen Bruks & Fabriks AB’ in Norrköping, Zweden. Om te laten zien dat ze een neutraal schip was, droeg ze, tijdens de tocht naar Zweden, in grote letters ‘Sverige’ (Zweden!) op de romp

In 1976 wilde de AVRO het boek ‘Hollands Glorie’ (1940) van Jan de Hartog bewerken tot een televisieserie. Daarvoor had de omroep, naast 64 acteurs en actrices, een nog originele stoomzeesleper nodig. Die was er in Nederland echter niet meer. Er bestonden nog wel enkele stoomaangedreven havenslepers, maar die waren niet geschikt voor de rol. Via de Internationale Sleepvaart Hobbyclub ontdekte de organisatie echter dat er nog een oude stoomzeesleper in het watergebied van Stockholm opereerde. Een foto van de ‘Holmvik’ overtuigde regisseur Walter van der Kamp. Hij wist meteen: ‘Dit is de sleepboot die nodig is voor Hollands Glorie

De sleper werd aangekocht en overgevaren naar IJmuiden, waar ze op 30 april arriveerde. Daar rustte men haar uit voor haar nieuwe taak als televisiester. Dit betekende onder andere dat de radarinstallatie werd verwijderd en een beting werd geplaatst. Na zo'n zes weken hard werken werd de sleper naar Castletown, Bantry Bay, in Ierland gesleept, om te beginnen met de opnamen in volle zee. Hier kwam de sleepboot eerst als ‘Jan van Gent’ en later, na enkele aanpassingen, als ‘Furie’ in actie. In totaal voer ze daar zeven weken onder stoom. Terug in Nederland maakte men ook nog opnames op het IJsselmeer. De succesvolle serie ‘Hollands Glorie’ liep van eind 1977 tot begin 1978 en werd herhaald in 1982. De naam ‘Furie’ is blijven hangen, de sleper vaart nog steeds onder die naam

Vanaf laat in de negentiende eeuw tot in de zeventiger jaren van de twintigste eeuw is Maassluis de belangrijkste uitvalsbasis geweest van de stoom- en motorzeeslepers van
L. Smit & Co’s Internationale Sleepdienst, later Smit Internationale. Toen er dan ook in 1977 een nog varende stoomzeesleper op de televisie verscheen was het logisch dat er pogingen werden ondernomen dit schip naar Maassluis te halen om zo te kunnen laten zien hoe het er vroeger op stoomzeeslepers aan toe ging.
De ‘Furie’ was na afloop van de televisie-opnamen in 1976 verkocht aan ‘Handels Mij. Heise’ in Zaandam. Daar lag ze een jaar lang stil, tot de Maassluizers kwamen kijken of de sleper misschien te koop en nog te restaureren was. Toen dit het geval bleek, ging het razendsnel. Een stichting werd opgericht en certificaten van deelname werden uitgeschreven. Aangezien de serie nog op televisie was, kwam er in korte tijd veel geld binnen. De ‘Furie’ kon gekocht worden. Op 17 februari 1978 arriveerde de oude dame in haar nieuwe thuishaven
 

BRON:website Furie